Julkaistu 31.01.2023 Opiskelua omaan tahtiin – mielenterveyskuntoutujana yliopistossa Olen Piritta, Hyvän mielen talon kävijä ja vapaaehtoinen. Olen mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeellä ja opiskelen omaan tahtiini yliopistossa. Tässä blogikirjoituksessa haluan jakaa kokemuksiani opiskelusta mt-kuntoutujana sekä jakaa hyviksi kokemiani konkreettisia vinkkejä opiskeluun. Uteliaisuus vie eteenpäin Moni opiskelee pelkästään siitä syystä, että haluaa hankkia itselleen ammatin. Tämä on mielestäni yhtä hyvä syy aloittaa opinnot kuin mikä tahansa muukin, ja varmasti hyvinkin motivoiva. Minulle tärkein syy opiskella on kuitenkin silkka oppimisesta nauttiminen. Uteliaisuus ja tiedonhalu motivoivat minua silloinkin, kun tuntuu ettei opiskelussa ole muutoin järkeä. Myös itsensä kehittäminen on minulle tärkeä syy opiskella. Haluan nähdä mihin pystyn, ja onnistumisen kokemukset tuovat iloa ja mielekkyyttä elämään. Opiskelu on tuonut elämääni uusia ystäviä, kokemuksia, tietoa ja taitoja, sekä uusia tapoja katsella maailmaa. Aina kaikki ei tietenkään ole näin ruusuista. Joskus kuluu päiviä tai viikkoja ilman, että tartun kurssikirjoihin. Joskus opiskelusta ei tunnu olevan mitään hyötyä. Mieleeni hiipii vääjäämättä negatiivisia ajatuksia siitä, etten koskaan tule saamaan alani töitä tai edes kykene työntekoon. Silloin auttaa se, että mietin mitä kaikkea hyvää opiskelu on tuonut elämääni. Puoliksi suunniteltu on hyvin tehty? Ajanhallinta on kaikenlaisille opiskelijoille joskus haasteellista. Vaikka nykyisin kursseihin käytettävä työaika on yksityiskohtaisesti eritelty, voi eri tehtäviin käytettävien tuntimäärien hahmottaminen olla todella hankalaa. Minulle on helppoa suunnitella ajankäyttöäni, mutta suunnitelmien toteutus jää joskus puolitiehen. Usein yksinkertaisesti unohdan koko lukusuunnitelman, kun tuntuu, että muu elämä vie mennessään. Usein käy myös niin, että jos en aloita opiskelua määrättynä kellonlyömänä, tuntuu koko päivä olevan pilalla ja kaikki suunnitelmani jäävät toteuttamatta. Olenkin viime aikoina kokeillut sellaista menetelmää, että päätän etukäteen, kuinka monta tuntia opiskelen jonakin päivänä. En kuitenkaan määrää tarkasti mihin kellonaikaan opiskelen. Suunnittelen mahdollisimman löyhästi moneltako tai mihin mennessä teen tehtävät ja sitten pidän tavoitteen mielessäni. Esimerkiksi niinä päivinä, kun minulla on kahden tunnin luento, päätän lukea lisäksi kaksi tuntia luennon jälkeen. Luennot ovat tietenkin määrättynä aikana, mutta muuten ajankäyttöni on vapaampaa. Päätän esimerkiksi, että luen yhden tunnin ennen kahta ja neljän jälkeen vielä yhden tunnin. Tämä systeemi on osoittautunut suhteellisen joustavaksi tavaksi suunnitella päivän opintoja. Lue ajatuksella ja kirjoita kritiikittä Korkeakoulussa voi joutua lukemaan satoja sivuja yhtä tenttiä varten. Se käy kyllä työstä. Minulle paras tapa lukea on ajankäytön jakaminen hyödyntäen pomodoro-tekniikkaa. Pomodoro pelastaa päivän: Tunnetko jo pomodoro-tekniikan? Periaate on yksinkertainen: keskity opiskeluun 25 minuutin ajan, ja pidä viiden minuutin tauko. Toista tarpeen mukaan. Esseitä varten joutuu myös lukemaan paljon. Pidän kuitenkin enemmän esseetä kuin tenttiä varten lukemisesta, sillä silloin voi tehdä muistiinpanoja valikoidusti. Pyrin päättämään esseeni aiheen mahdollisimman varhain, jotta voin lukea yksityiskohtaisesti vain omaa aihettani koskevia kohtia. Sitten vain lukaisen nopeasti kaiken muun. Esseen kirjoittaminen on myös oma taiteenlajinsa. Parhaiten auttaa rakenteen miettiminen etukäteen mahdollisimman tarkkaan. Teen jo tässä vaiheessa melko yksityiskohtaisia muistiinpanoja asioista, joista haluan kirjoittaa. Muista myös, että kirjoittaminen ja tekstin muokkaaminen ovat eri vaiheita. On helpompi leikata rönsyilevää tekstiä, kuin yrittää tiristää vielä parikymmentä sanaa, kun on jo muutenkin kriittinen omaa kirjoitustaan kohtaan. Hae ajoissa apua Mielenterveyskuntoutujana olen huomannut, että joinain päivinä en yksinkertaisesti jaksa opiskella. Ehkä keskittyminen on niin vaikeaa, ettei mistään niin vaativasta kuin lukemisesta ja kirjoittamisesta tule mitään. Tai uniongelmat ovat saaneet minut niin väsyneeksi, etten ymmärrä mistään mitään. Silloin on parasta olla itselleen armollinen, ja levätä puhtaalla omatunnolla. Muista muukin elämä! Jos opiskelu tuntuu vievän kaiken valveillaoloajan, mieti muutamaa asiaa: opiskeletko tehokkaasti ja sopivia opiskelutekniikoita käyttäen, tavoitteletko täydellisyyttä, tai onko sinulla vaikeuksia antaa itsellesi luvan levätä. Opiskelu on elämää varten, ei toisin päin! Joskus on tarpeen saada apua. Korkeakouluopiskelijoille sitä tarjoavat YTHS ja opistojen omat opiskelijapalvelut. Tiesitkö, että opiskelun pitää olla esteetöntä, niin että myös erilaisten mielenterveyssyiden takia sairastavien tulee saada opiskella heille sopivalla tavalla? Voit hakea suositusta yksilöllisistä opintojärjestelyistä terveydellisten syiden takia. Voit saada suosituksen esimerkiksi lisäajalle kurssitöiden palautukseen, tai vaihtoehtoisille tavoille tenttiä. Kysy lisää opiskelijapalveluista!